Tilbage

Til Fase II

Modernisering af Banner 34, Den-19

Fase I

Baggrund Vor 25 år gamle Banner 34 trænger til en kærlig opdatering.

Det var vi enige om, men vi var også klar over, at ved at opdatere "skivet" til det indhold man finder i nye både idag, ville det gøre båden noget tungere end den er konstrueret til.

Planen er at forsyne båden med følgende:

  • Toilet med holdingtank
  • Varmt trykvand med mulighed for brus i forkahytten og i cockpittet.
  • Varme i kahytten.
  • Køleboks
  • Gasovn
  • Ny vandtank

Derudover skal alt el pilles ud og etableres helt forfra. Ikke fordi det nuværende fejler noget, men fordi det i høj grad bærer præg af knopskydning.

Vi vil også etablere handskerum i cockpittet og så slutter vi med et stel nye sejl.

Udgangspunkt Vor Banner er en delvis selvbyg. Skrog og dæk er bygget af Bannerværftet, som også har samlet det og monteret forskot og har endvidere lavet motorinstallationen.

Resten er lavet af "Familien" med min fader som hovedkraft og projektleder. Båden er i store træk uændret siden den blev søsat i 1985.

Båden vejer som udgangspunkt 3850 kg i målekondition.
Kølen er en 1600 kg tung jernklump, der er konstrueret sådan at den har tyngdepunktet relativt højt oppe.
Roret er en meget stor nærmest rektangulær plade, med god balance, men en tendens til at blive meget tung ved stor krængning og iøvrigt ganske tung at manurere.

Hvad har vi tænkt os? Som ovenfor beskrevet, skal bådens indhold gøres lidt mere moderne med de bekvemmeligheder der idag hører med.

For at kompensere for den ekstra væg dettes medfører, vil vi forsyne båden med en ny moderne køl og et lidt mindre og moderne ror.

Arbejderne er noget omfattende i forhold til vinterens (arbejdsperiodens) længde, så vi har opdelt det i to faser:

Fase 1:   Indvendigt udstyr, ny køl og nyt ror

Fase 2:   Udretning af hækken, renovering af vantgennemføringer, montage af indvendigt bovspryd, samt maling af dækket.

 

Fase 1 Køl:
Den originale køl er designet med et meget højt tyngdepunkt og udført i jern, så på flere punkter kan kølen effektiviseres. Dertil kommer at kølen er meget underløbet, også her kan en køl blive mere effektiv.

Kølvægten skulle være 1600 kg. Vi regner med at den ny køl vil komme til at veje omkring 1030 kg. 115 kg glasfiber og 915 kg bly.
Det kan lade sig gøre ved at bygge et kølskaft i glasfiber og placere en blytorpedo helt nede med en forøget dybgang fra 1,7 m til 2 m.
Vort mål er at kølen skal give samme stabilitet, som den gamle køl. Båden er meget stabil med den originale køl, så vi behøver ikke ekstra stabilitet.

Design:
Alt dette gør man naturligvis ikke bare lige.
Vi erfarede, at Gilleleje Bådværft havde gjort det samme på en Dynamic 35 og på en Banner 30 (10-nas).

Vi inspicerede bådene og blev hurtigt enige om, at det er det vi gør.

Torpedo og profil er designet af Arne Borghegn i tæt samarbejde med Gilleleje Bådværft..

  Indvendigt:
Bagerst i bagbord køjebænk er vandvarmere gemt.
I styrbord side ligger vandtanken med filtre og trykvandspumpe.
Foran toilettet kan holdingtanken anes. Ny toiletvask med varmtvand og brus Nyt El-panel, der kan åbnes.
Alt er herligt velordnet inde bagved.
Kabinevarmeren er placeret bag motorinstallationen.
Kontrollen sidder naturligvis i det ny El-panel.
Nyt pantry med stor vask, ovn, to gasblus og 55 liter køleboks.
 

Billede er på vej!

Her ligger så det færdige resultat.

Der er ikke meget der bevidner de mange timer der er lagt i løbet af foråret.

Den største forskel ligger nok også under vandet.

På ruffet er der monteret et solpanel fra Kjøller. Der har holdt øl og vand kolde hele sommeren og tilmed holdt batterierne opladet. Handskerum.
Vi har monteret to store handskerum i cockpittet.
Der er desværre p.t. ingen billeder af dem.
  På dækket har vi monteret et Seldén bovspryd, således at vi kan føre Code Zero.

Bovsprydet er den udvendige type, som er placeret på dækket. 

  Under vandlinien:
 
Kølskaftet under produktion.
Der støbes to halvdele i formen.
De to halvdele samles med polyester og en mængde bolte.
Ialt 11 bolte holder skaftet fast i båden.
3 bolte, samt en konisk reces holder blytorpedoen fast i skaftet.
Kølskaftet er monteret. Den gamle reces er fyldt op med en til lejligheden støbt glasfiberplade. Blytorpedoen er monteret. Nu skal samlingen spartles og slibes til den er super.  
Konklusion Der er lagt meget arbejde i båden.   Alt indvendigt har vi selv udført.  Køl og ror er lavet af Gilleleje Bådværft. Vi har dog slebet efter alle spartlinger.
Det ville unægteligt være surt hvis ikke båden var blevet bedre på flere punkter. Heldigvis er vi ikke blevet skuffede.

Til tursejlads har vi haft utrolig glæde af alt hvad vi har lavet. Trykvand, varme, vandvarmer, køleboks, solpaneler, komfur og toilet. Det hele har bare virket og gjort ferien til en større fornøjelse end normalt.

Antallet af kapsejladser har været begrænsede, da båden først kom i vandet sidst i juli og derefter var på ferie i 4 uger.

Vi deltog i Sailors Cup i Brøndby. En sejlads, der varmt kan anbefales, ikke mindst fordi vi sejlede langt stærkere end vi tidligere har kunnet-
Vort mål syntes endog at være ganske fordelagtigt, selvom det måske er for lidt at konkludere på bare een sejlads.
Fartmæssigt sejlede vi langt hurtigere end en anden Banner 34, der skulle give os over 15 sek/sm og fulgte med en stribe størrer X-både.

Se billeder fra søsætningen.

Klubmesterskabet blev vundet suverænt i 12-14 m/s. Derimod kneb det lidt mere i lettere vind med at sejle målet hjem.

Alt i alt er vi meget tilfredse med ændringerne, men båden slæber stadig meget vand efter sig på læns og slør. Det skyldes uden tvivl bådens hule hæk.
Hækken vil vi rette ud i vinteren 2010-11. Desuden skal dækket males, vantgenemføringer repareres, kistebænk luger i cockpittet skal males og endeligt vi udskifte det udvendige bovspryd med et indvendigt, som samtidigt er længere.
Alt dette kalder vi "Fase II".